| امروز جمعه 10 فروردین 1403

عید سعید غدیر خم مبارک باد؛ بیان برخی ویژگی های برجسته حضرت علی (ع)

کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان آذربایجان شرقی

عید سعید غدیر خم مبارک باد؛ بیان برخی ویژگی های برجسته حضرت علی (ع)

حضرت علی (ع) فرزند ابوطالب و نوه‌ عبدالمطلب است. هاشم جد او به شمار می رود.

سيزده سال قبل از بعثت، در عرصه‌ عالم خاكی ظهور كرد. كنيه‌ او ابوالحسن و حيدر لقب اوست. حضرت علی (ع) از دوران كودكی پرورش يافته‌ پيامبر بود و معرفت و حكمت و اخلاق را از او آموخت. براي شناخت بيش‌تر امام علی (ع) به بيان برخی ويژگی های برجسته‌ آن حضرت می پردازيم:

ایمان به خدا

اميرالمؤمنين حضرت علی (ع) اولين كسی است كه رسول خدا را تصديق كرد و به او ايمان آورد و به نماز او اقتدا نمود.

موقعیت سنجی

با اينکه‌ امت پيامبر (ص) پس از وفات آن حضرت در امر خلافت گرفتار اختلاف شدند و امانتی كه پيامبر(ص) به دست علی (ع) سپرد توسط دیگران نادیده گرفته شد، ولی علی (ع) با موقعيت‌شناسی صبر را بر تقابل ترجيح داد و با سكوت، در مقابل فتنه و آشوب ايستاد تا دين رسول الله بماند.
آگاه ساختن مردم

آنگونه سخنانی كه با گردن‌كشان خودكامه می گويند، با من نگوئيد و چنانكه در نزد خودخواهان تندخو محافظه كاری می كنند، با من محافظه‌كاری نكنيد و با ظاهر سازی معاشرت نداشته باشيد و درباره‌ من گمان نبريد كه اگر سخن حقی به من گفته شد، آن را سنگين احساس كنم و نه اينکه بپندارید كه من خواستار بزرگداشت‌ خود از سوی شما هستم.

 خلوت های‌ عاشقانه

اميرالمؤمنين حضرت علی (ع) با همه‌ عظمت و بزرگی که داشت، همواره به درگاه خدا روی‌ می آورد و با او در خلوت و تنهایی به راز و نیاز می پرداخت.
هدایت دلسوزانه مخالفان

خوارج و اهل نهروان از معاندان و مخالفان جدی حضرت علی (ع) بودند كه با روش‌های گوناگون با آن حضرت مخالفت می نمودند؛ ولی امام علی (ع) در تعليم و هدايت و آگاه سازی آنها كوتاهی نمی كرد و در نامه‌ها و خطبه‌هايش آنها‌ را دلسوزانه از انحراف بر حذر می داشت.

آموزش اخلاق اسلامی

 حضرت علی (ع) مانند ساير زما‌مداران نبود كه تنها به حكومت‌داری خويش بينديشد و از هدايت‌گری كه مهم‌ترين وظيفه‌ امامان است غفلت نمايد. به همين دليل، نهج‌البلاغه سرشار از رهنمود در حوزه اخلاق نظری و عملی است.

  خوش‌خويي و فروتنی

در اختيار بودن زبان، اقدام كردن به كارهای پسنديده، صبر و پايداری، راستی در گفتار، فروتنی، دانش و بردباری نمونه‌هايی از درس‌های اخلاقی پسنديده‌ امام علی (ع) هستند.

تبيين منطقی حقايق

امام علی (ع) در بيان حقايق الهی به مسلمانان تنها به ذكر چند توصيه‌ اخلاقی اكتفا نمی كرد؛ بلكه با روش عقلی و استدلالی به توصيف آنها می پرداخت.

  چقدر زیبا و عمیق گفته شده؛ حضرت علی (ع) کسی است که نه تنها با اندیشه و سخن، بلکه با وجود و زندگی خود، به همه دردها و احتیاج‌های چندگونه بشری در همه دوره‌ها پاسخ می‌دهد. (1)

عید سعید غدیر خم بر عموم مسلمانان به ویژه کارشناسان رسمی دادگستری استان آذربایجان شرقی مبارک باد.

(1) منبع: اینترنت

 



ارسال دیدگاه

کلیه حقوق برای کانون کارشناسان آذربایجان شرقی محفوظ است