| امروز سه شنبه 28 فروردین 1403

رئیس شورای عالی کارشناسان رسمی دادگستری عنوان کرد: جذب ۶ هزار کارشناس جدید توسط کانون های کارشناسان رسمی دادگستری سراسر کشور/ فرصت ثبت نام تا 9 آذر ۱۴۰۰

کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان آذربایجان شرقی

رئیس شورای عالی کارشناسان رسمی دادگستری عنوان کرد: جذب ۶ هزار کارشناس جدید توسط کانون های کارشناسان رسمی دادگستری سراسر کشور/ فرصت ثبت نام تا 9 آذر ۱۴۰۰

رئیس شورای عالی کانون کارشناسان رسمی دادگستری گفت: مهلت ثبت نام برای شرکت در آزمون کانون کارشناسان رسمی دادگستری تا 9 آذر ماه ۱۴۰۰ تمدید شده و آزمون مربوطه نیز در بهمن ماه سالجاری برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، دکتر طهماسب مظاهری رئیس شورای عالی کانون کارشناسان رسمی دادگستری جذب نیروهای جدید را پاسخی به رشد فعالیت های اقتصادی در هر سال و نیازهای کارشناسی به وجود آمده در حوزه های مختلف عنوان می کند.

مشروح گفت وگو با وی را در ادامه می خوانید:

کانون به چه شکل آزمون جذب کارشناسان رسمی دادگستری را برگزار می کند؟

شورای عالی کارشناسان رسمی دادگستری موظف است که آزمون ورودی برای کسانی که داوطلب برای آمدن به کسوت کارشناسی هستند برگزار کند. کارشناسی رسمی دادگستری در 71 رشته و حدود 1100 صلاحیت است که هرکدام از رشته ها دارای چندین صلاحیت مختلف به طور تخصصی است.

پس از اعلام برگزاری آزمون در هر استان برای هر رشته، کانون کارشناسان آن استان با اخذ نظر دادگستری استان، ظرفیت مورد نظر را استعلام می کند و براساس آن آگهی آزمون اعلام می شود که در چه رشته ای با چه میزان ظرفیت، چند نفر کارشناس جدید مورد نیاز است تا به امور مربوط به کارشناسان رسمی در آن استان رسیدگی کند.

به نوعی می توان گفت، متناسب با رشد اقتصاد و رشد فعالیت های اقتصادی نیاز به کارشناسی در رشته های مختلف افزون می شود و این برگزاری آزمون و جذب کارشناسان جدید پاسخی به نیازهای موجود در همین ارتباط است.

کارشناسان رسمی دادگستری هم باید روی مواردی که از محاکم قضایی به آنها ارجاع می شود نظریه دهند و هم دستگاه های اجرایی برای انجام معاملات و حل و مسائل حقوقی، مالی و فنی بخش خصوصی و بخش های غیردولتی می توانند در مبادلات خود از وجود و تخصص و نظرات کارشناسی کارشناسان رسمی دادگستری استفاده کنند.

در پاسخ به همه این نیازها، کانون کارشناسان، آزمون برگزار کرده و از میان متقاضیان کسانی که واجد صلاحیت باشند پس از طی مراحل لازم در نهایت انتخاب می شوند.

در این دوره از آزمون در تلاش هستیم تا در نهایت حدود 5 یا 6 هزار کارشناس جدید را جذب کنیم تا بتوانیم خدمات خود را در کانون های کارشناسان رسمی دادگستری سراسر کشور در پاسخ به نیازهای موجود، گسترش دهیم.

از نقش و اهمیت جایگاه کارشناس رسمی دادگستری بگویید.

با اخذ پروانه توسط کارشناس رسمی دادگستری او می تواند در نقش کمک کار قاضی یا قاضی در صحنه در امور فنی در مواردی که در محاکم مطرح می شوند، ظاهر شود. قاضی در صحنه عموماً دادستان ها هستند ولی کارشناس رسمی از بعد فنی وظیفه دارد تا مسایل را موشکافی و به حل مشکل از بعد تخصصی کمک کند و حق و باطل را از هم تفکیک کند.

چه مراحلی برای درآمدن در کسوت کارشناس کانون کارشناسی رسمی دادگستری باید طی شود؟

مراحل در آمدن در کسوت کارشناسی شامل آزمون کتبی است که با هماهنگی سازمان سنجش برگزار می شود و کسانی که حد نصاب قبولی را بیاورند برای مصاحبه تجربی و شفاهی دعوت می شوند.

کسانی که دو مرحله را طی می کنند یک مرحله گزینشی کمیسیون ماده 13 را نیز طی خواهند کرد که شامل تحقیق محلی، انجام مصاحبه های عقیدتی و... است. اخذ گواهی عدم اعتیاد و عدم داشتن سو پیشینه هم از دیگر الزامات است.

کسانی که این چهار مرحله را طی کنند و قبول شوند، یک دوره کارآموزی یکساله زیرنظر یک کارشناس پیشکسوت خواهند داشت تا بتوانند با ریزه کاری های کار کارشناسی آشنا شوند. پس از آن سوگند یاد  می کنند تا بتوانند پروانه بگیرند. با اخذ پروانه در مراحل اولیه صلاحیت آن رشته کارشناسی را پیدا می کنند و بعد از یک دوره یکساله، دوساله، پنجساله، 10ساله به مرور به شرطی که خطا نکنند، صلاحت آنان در رشته خودشان افزایش می یابد.

به طور مثال کسانی که کارشناس راه و ساختمان می شوند در ابتدای شروع کار، صلاحیت اول را دارند یعنی ارزیابی زمین را اخذ خواهند کرد. به مرور سال به سال صلاحیتشان می تواند بالا رود و در مرحله بعد صلاحیت مربوط به سرقفلی، مسکونی، اداری و بعد هم ساختمان های بلندمرتبه، در گام بعدی سدها و مسائل فنی را اخذ کنند و در نهایت نیز بعد از 8 یا 9 سال، صلاحیت رفع اختلاف بین پیمانکاران کارشناسان را داشته باشند.

در همه رشته ها به همین شکل، به تدریج کارشناسان با کسب تجربه و انجام خدمات با ارزش و بی خطا می توانند ارتقای صلاحیت یابند.

از آخرین زمان ثبت نام و زمان برگزاری آزمون بگویید.

در ماه آبان آگهی آزمون مربوط به کارشناسان رسمی دادگستری منتشر شد و تا روز سه شنبه 9 آذر نیز از طریق سایت سازمان سنجش امکان ثبت نام وجود دارد. متقاضیان می توانند برای شرکت آزمون کتبی ثبت نام کرده و به شرط موفقیت در آزمون، مراحل بعدی را طی کنند.

زمان برگزاری آزمون بهمن 1400 درنظر گرفته شده است. متقاضیان می توانند بعد از ثبت نام، تا دی ماه فرصت مطالعه داشته باشند.

آن دسته از متقاضیانی که در آزمون 1398 نتیجه کمیسیون ماده 13 آنها مشخص نشده نیز می توانند در صورت تمایل، در آزمون سال 1400 ثبت کنند.

نحوه دسترسی به نمونه سوالات به چه شکل است؟

نمونه سوالات آزمون سال های قبل در سایت کانون کارشناسان موجود است و متقاضیان می توانند با سئوالات آزمون آشنا شوند.

سوالات مربوط به آزمون کتبی ترکیبی از سوالات علمی، نظری و دانشگاهی است که کارشناسان در دوران تحصیلاتی آموختند و مدارک تحصیلی خود را گرفتند و مسائلی تجربی که 5 سال سابقه کاری که باید کسب کرده شوند.

از شرایط عمومی و تخصصی شرکت در آزمون بگویید.

شرایط عمومی داوطلبان شامل متدین به دین اسلام یا یکی از اقلیت های دینی به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی ایران، داشتن تابعیت ایرانی ،نداشتن پیشینه کیفری موثر، عدم اعتیاد به مواد مخدر، نداشتن وابستگی و سابقه عضویت و هواداری در گروههای غیرقانونی و مخالف اسلام، دارا بودن حداقل 25 سال سن در پایان مهلت ثبت نام، داشتن معافیت یا کارت پایان خدمت وظیفه عمومی برای آقایان است.

شرایط تخصصی کارشناسی نیز داشتن دانشنامه کارشناسی یا بالاتر در یکی از رشته های قید شده در دفترچه ثبت نام و نیز داشتن حداقل 5 سال تمام سابقه تجربی مرتبط در رشته کارشناسی مورد تقاضا پس از اخذ دانشنامه مذکور تا آخرین روز ثبت نام است. البته متقاضیان می توانند برای دسترسی به جزئیات مربوط به شرایط تخصصی ثبت نام به دفترچه ثبت نام موجود در سایت سازمان سنجش مراجعه کنند.

توصیه خاصی به متقاضیان دارید؟

به داوطلبان توصیه می شود که فرایند ثبت نام را شخصاً انجام دهند و شماره پرونده و کد پیگیری دریافتی از سایت را نزد دیگران افشا نکنند. همچنین داوطلبان لازم است اطلاعات مربوط به ثبت نام، شماره پرونده و کدپیگیری خود را تا اعلام نتایج نهایی نزد خود نگهدارند.



ارسال دیدگاه

کلیه حقوق برای کانون کارشناسان آذربایجان شرقی محفوظ است