| امروز شنبه 1 اردیبهشت 1403

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی: نتیجه نظرات کارشناسان رسمی دادگستری در صدور احکام قضایی تجلی پیدا می کند

کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان آذربایجان شرقی

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی: نتیجه نظرات کارشناسان رسمی دادگستری در صدور احکام قضایی تجلی پیدا می کند

کارشناسان رسمی دادگستری باید بر اساس متن قرار و الفاظ موجود در آن اظهار نظر نمایند و عدم تامین خواسته مورد نظر دادگاه به تکرار کارشناسی منجر خواهد شد

 رئیس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی در آئین اتیان سوگند کارشناسان جدید کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان آذربایجان شرقی گفت: نتیجه نظرات کارشناسان رسمی دادگستری در صدور احکام قضایی تجلی پیدا می کند.

به گزارش روابط عمومی کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان آذربایجان شرقی، دکتر موسی خلیل اللهی در این آئین ضمن آرزوی موفقیت برای کارشناسان جدید دادگستری در جهت انجام رسالت خطیر کارشناسی و تامین برنامه های عدالت محورانه دستگاه قضایی توصیه های لازم را ارائه کرد. 

وی افزود: عادی انگاری رسیدگی به پرونده های ارجاعی به جهت تکراری بودن آنها توسط کارشناسان رسمی دادگستری مطلوب نیست و باید به شرایط خاص پرونده ها و مطالعه مفاد موارد درخواستی توجه و دقت لازم معمول شود.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی اهمیت توجه به بحث صلاحیت را یاد آور شد و گفت: عدم توجه به صلاحیت ها توسط کارشناسان رسمی دادگستری به اطاله دادرسی می انجامد و برای دستگاه قضایی مشکلات عدیده ایجاد می کند.

وی همچنین کارشناسان رسمی دادگستری را به مطالعه دقیق متن قرار ها توصیه کرد و افزود: کارشناسان رسمی دادگستری باید بر اساس متن قرار و الفاظ موجود در آن اظهار نظر نمایند و عدم تامین خواسته مورد نظر دادگاه به تکرار کارشناسی منجر خواهد شد.

مقام ارشد قضایی استان آذربایجان شرقی کیفیت رفتار با ارباب رجوع را مهم دانست و گفت: نوع نگاه ما در طرفین پرونده سوء تفاهم ایجاد می کند و به همین جهت کیفیت رفتار کارشناسان رسمی دادگستری با ارباب رجوع باید متناسب و متعادل باشد.

وی حفظ متقابل شان مقامات قضایی و کارشناسان رسمی دادگستری را ضروری دانست و افزود: جریان دادرسی به هر حال آثاری خواهد داشت و لازم است در نوع تعاملات شان مقام قضایی رعایت شود و البته ما نیز در تعاملات خود باید شان کارشناسان رسمی دادگستری را رعایت کنیم.   

دکتر خلیل اللهی در خصوص تعدیل حق الزحمه، کارشناسان رسمی دادگستری را از مراجعه به ارباب رجوع برحذر داشت و تشریح کرد: کارشناسان در قبال ارائه خدمات مستحق دریافت حق الزحمه منصفانه هستند و هر گونه تعدیل در این خصوص صرفاً با نظر مقام قضایی صورت می گیرد.

وی افزود: تاخیر در کارشناسی به جهت وجود تراکم و تعدد قرارها پذیرفتنی نیست و کارشناسان رسمی دادگستری در صورت نیاز می توانند درخواست وقت بیشتر نمایند تا از اطاله دادرسی و ایجاد نارضایتی در ارباب رجوع جلوگیری شود. 

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی تفاوت در نظریه های کارشناسی را بدیهی دانست و گفت: تفاوت در نظریه های کارشناسی امری بدیهی است، ولی فاصله و تفاوت زیاد در این خصوص مطلوبیت ندارد و دقت نظر در کارشناسی بدوی می تواند این فاصله و تفاوت را کاهش دهد.

وی افزود: باید با بررسی و اعلام نیاز در حوزه های مختلف کمبود وجود کارشناس را در شهرستان ها جبران کنیم و ما مایل هستیم که در ارجاعات کارشناسی بجای خبره های محلی از ظرفیت کارشناسان رسمی دادگستری استفاده شود.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی تصریح کرد: پرداخت حق الزحمه متناسب برای کارشناسی در شهرستان ها، نظارت صیانتی بر عملکرد کارشناسان و برخورد با برخی هنجار شکنی ها و ارتباط کانون کارشناسان رسمی دادگستری با مراکز قضایی شهرستان ها زمینه ساز رفع مشکلات و اصلاح امور خواهد شد.



ارسال دیدگاه

کلیه حقوق برای کانون کارشناسان آذربایجان شرقی محفوظ است